Nuffnang Ads

Thursday, April 19, 2018

MY RUNNING SPIRIT


Hai semua. Panggil saja Joe. Seorang yang suka berlari. Tapi kena ikut mood lah. Datang angin yang tengah rajin, memang hari-hari turun training. Kalau malas, tidur saja la jawabnya. Hehehe. 




Berkecimpung dalam dunia larian ni, rasanya dah lebih 10 tahun. Zaman sekolah rendah dan menengah pernah la join event larian ni tapi sekadar memenuhi team rumah sukan je. Masuk universiti baru aktif dalam dunia larian sampailah sekarang.

Kenapa pilih berlari? Sebab boleh berlatih seorang diri tanpa menunggu sesiapa. Lagipun berlari ni dapat menjadikan tubuh badan menjadi lebih sihat, lebih bertenaga dan senang nak tidur bila waktu malam. Dulu-dulu jarak larian kesukaan yang biasa ikut adalah 10km. Kadang-kadang cuba juga larian 21km atau 42km. Ikut kemampuan lah.

Tapi kena ingat bila dah berlari sebenarnya banyak "pantang-larang" ataupun langkah-langkah keselematan perlu dijaga sebelum,semasa dan selepas berlari. Melanggar "pantang-larang" ini boleh mengakibatkan masalah pada diri.

Akhirnya, pilihlah sukan yang buat diri sendiri puas apabila melakunya. Janganlah asyik duduk rumah makan dan tidur sahaja. Buat something yang boleh hilangkan stress. Jalanilah kehidupan yang sihat. InsyaAllah, dalam blog ni, akan menceritakan segala pengalaman, tips-tips larian bagi sesiapa yang baru berjinak-jinak dalam dunia larian ni. 



p/s: lamanya tak berblogging. Rasa janggal pulak tulis panjang-panjang ni.

No comments:

Post a Comment