Nuffnang Ads

Saturday, April 21, 2018

REVIEW MIRI MARATHON 2018


Miri Marathon merupakan event larian pertama disertai untuk tahun 2018. Telah memasang niat untuk masuk event ini sejak tahun 2017 lagi. Kenapa? Sebab medal Miri Marathon nampak cantik. Mungkin bagi runner yang lain, medal Miri Marathon ni nampak simple dan tak kreatif tapi itu lebih bagus dari rekaan yang mengarut.

medal ni inspirasi dari medal olimpik musim sejuk


Pada awalnya nak join event ni dengan kawan-kawan tetapi apa kan daya, mereka ada komitmen yang lebih penting untuk dibuat, makanya pergi la seorang diri. Itu tak jadi masalah sebenarnya sebab sudah biasa pergi event seorang diri sebelum ni. Bak kata orang, kalau nak tunggu orang lain pergi bersama, sampai ke sudah tidak akan dapat pergi.

Berlari ke tempat event yang jauh ni memerlukan perancangan yang betul supaya tak menyusahkan diri sendiri nanti. So, perkara pertama bila nak join sesuatu event kena la buat pendaftaran larian dulu kan. Selesai yang itu, urusan tempat tinggal pulak. Survey hotel yang paling dekat dengan tempat event supaya senang kita nak bergerak. That time, Grand Palace Hotel jadi penginapan rasmi sebab paling dekat, selesa dan rate harga pon berpatutan.

Tiket kapal terbang pon memang dah booked awal. Selalunya bab tiket flight ni je lah yang jadi masalah sebab harga tak tetap. Kalau rajin survey dapat la murah. Jika tidak nak tak nak beli je la. 

e-sijil

So, untuk event ni tidak meletakkan harapan yang tinggi. Just buat yang terbaik dan termampu je sebab rasanya dah lama masuk kategori 21km. Tahun 2017 banyak masuk kategori 10km je. Dengan latihan ala kadar je, makanya tahu la kemampuan setakat mana. Tak banyak pelari elit join event ini dan mostly runner banyak dari penduduk setempat dan bahagian-bahagian yang lain di Sarawak.

Overall penganjuran Miri Marathon ini baik. Cuma terkilan sikit penganjur tak disediakan tempat meletak barang untuk runner di tempat event. So, pagi tu terpaksa patah balik ke hotel untuk simpan barang. Nasib hotel dekat. Laluan larian tak terlalu mudah dan tak terlalu susah. Bukit ada la dalam 1-2 bukit kena lalui. Tamat larian, disediakan refreshment untuk peserta. 

Insyaallah kalau depan tahun hadapan ada lagi penganjurannya boleh join sekali lagi tetapi masuk kategori lain la pulak. Penat lari jauh-jauh ni kalau tak cukup training. Hehehe.



p/s: just enjoy your run


No comments:

Post a Comment